ايسنا/ يک نويسنده گفت: در کتاب «رستم دستان» تلاش شده تا در عين وفاداري به متن «شاهنامه»، تمامي داستانهايي که درباره رستم و نيز زندگي او روايت شده، به نثر تبديل شود تا خواننده بتواند با متني کهن ارتباط برقرار کند و در فضاي روح حماسي و ملي که فردوسي بزرگ ترسيم کرده است، قرار گيرد. کوروش صالحي – نويسنده کتاب «رستم دستان» – در گفتوگو با ايسنا، اظهار کرد: کتاب «رستم دستان» بخشي از «شاهنامه» را که با زادهشدن رستم آغاز ميشود و با مرگش توسط نابرادري به پايان ميرسد در برميگيرد. اگرچه نوشتار اين کتاب زياد با متنهاي امروز نزديکي ندارد اما سبک آن به گونهاي است که خواننده را در فضايي تاريخي و حماسي پيش ميبرد و نيز با متن کتاب ارتباط برقرار کرده و قابل فهم ميشود. او تصريح کرد: بنده تلاش کردم رستم همانطور که فردوسي بزرگ به او رنگ و بو داده است، در برابر خواننده ترسيم شود با اين تفاوت که واژههاي باستاني رنگ امروزي گرفته و مفاهيمي که قهرمانان داستان از آن سخن ميگويند حالت امروزي داشته باشد. وي گفت: نوشتن کتاب «رستم دستان» نزديک به دو سال طول کشيد و در ۳۶۰ صفحه توسط انتشارات ايران آزاد به چاپ رسيد. او در ادامه خاطرنشان کرد: رستم در اين کتاب و حتي «شاهنامه» به شکل روح مردمي ترسيم شده که در اعصار باستاني گرفتارند و به امروز پاي نگذاشتهاند زيرا فردوسي در «شاهنامه» تلاش ميکند تا دوباره آن روح را در پيکر ايران بدمد. اين نويسنده اظهار کرد: شايد بهتر باشد که به جاي «شاهنامه»، کار بزرگ استاد توس را رستمنامه و حتي مردمنامهاي دانست که مردي آن را براي ملتي که هويت خود را در تندباد روزگار به فراموشي و نيستي سپردهاند، مينگارد و به گفته خودش «۳۰ سال رنج ميبرد تا آن کار بزرگ را به پايان برساند». صالحي تصريح کرد: فردوسي بدون هيچ ترسي از تعصبات، ناسزاها و دشمنيهاي بسيار، اين کار دشوار را به جان ميخرد و مانند تمامي همقطاران خود در نهضت شعوبيه، براي پاسداري از ايرانزمين و فرهنگ ايران، پاي در اين راه ميگذارد. اما اين موضوع پايان راه نبود چرا که پس از مرگ فردوسي بر پيکر بيجانش رحم نکردند و همانطور که در زندگي غريبانه زيست پس از مرگ نيز غريبانه به خاک سپرده شد. او افزود: اين موضوع شايد به گونهاي داستان زندگيبخش عمدهاي از نويسندگان و پژوهشگران اين مرز و بوم باشد که گويي تقديرشان چنين رقم خورده است. اما با اين همه دشواري، ادبيات و تاريخ کشور ما مديون افرادي است که بدون هيچگونه وابستگي به نهادهاي قدرت در کار کتاب و کتابت همت گماشتند. وي گفت: اگر افراد جامعه به کتاب، فرهنگ و دانش احترام نگذارند، نميتوان محصولي از آن برداشت کرد و با شعار دادن هيچ محصولي به عمل نميآيد. هميشه فرهنگ و دانش مانند طفل يتيمي هستند که نيازمند يک متولي هستند تا از آنها حمايت و پشتيباني کند. صالحي بيان کرد: اگر اين اقدام به درستي و با رويي باز صورت گيرد، ميتوان شاهد دورهاي درخشان بود اما اگر با تعصب، بايد و نبايد و محروميت با آن برخورد شود هيچ چيز جز شورهزاري گسترده برجاي نخواهد گذاشت و حتي اگر در اين شورهزار نويسندگان بزرگي رشد کنند، قطعا اين حاصل کوشش خودشان بوده تا يک سيستم ناکارآمد. اين نويسنده درباره فعاليتهايي که در اين زمينه داشته است، گفت: نزديک به ۳۰ عنوان کتاب در زمينه ادبيات و تاريخ ايران توسط بنده به رشته تحرير درآمده که تاکنون ۲۰ کتاب چاپ شده و مابقي آنها در آينده چاپ خواهد شد. وي اظهار کرد: نخستين کتاب در سال ۱۳۷۶ به نام «ماهيان شجاع» که در مورد کودکان نوشته شده بود به چاپ رسيد. پس از آن با توجه به علاقه و مطالعاتي که در حوزه تاريخ و جامعهشناسي داشتم در رشته تاريخ تحصيلات خود را ادامه دادم و در همين زمان براي نوجوانان چند کتاب نوشتم. او گفت: در سالهاي بعد به طور اختصاصي کتابهايي در حوزه تاريخ به رشته تحرير درآوردم که مهمترين اين کتابها «در سراشيب سقوط»، «گاتها»، «جشنهاي کهن ايراني» و «مشروعيت قدرت در ايران ساساني» را شامل ميشود. از فعاليتهاي اخير بنده در اين سالها کتاب «رستم دستان» است که به تازگي از چاپ درآمده است. کتاب «جغد» که برگرفته از داستاني تمثيلي است، «روابط خارجه ساسانيان» که کاري پژوهشي است و نيز کتاب «شعر بانو» که به صورت يک مجموعه شعر چاپ خواهد شد، نيز کارهاي ديگرم هستند. صالحي افزود: دو رمان در دست است که يکي از آنها داراي چند جلد است بهنام «داستان سرزمين من» و به همت تعدادي از دوستان کار را آغاز کردهايم. اين رمان رويدادهاي تاريخي اجتماعي ايران را از پيش از اسلام در برميگيرد. اين پژوهشگر در ادامه بيان کرد: خلق يک اثر هنري براي آفريننده دقيقا مانند فرزند او و گاه عزيزتر از فرزند است؛ چرا که فرزند حاصل پيوند دو فرد اما يک اثر هنري برگرفته از تراوشات ذهن فرد است که به وجود ميآيد. در اين ميان بعضي از کتابها که محصول دورهاي خاص يا شرايط ويژه و يا تراوشاتي آميخته به الهام هستند عزيزتر و محبوبترند. او تصريح کرد: بايد اعتراف کرد با توجه به شرايط و وضعيت کتاب، پرداختن به کار نوشتن و پژوهش اقدامي بسيار دشوار است و افرادي که اين راه را برميگزينند مانند گذشته بايد نيازهاي خود را محدودتر کنند تا بتوانند اين کار را با استقلال تا پايان به فرجام برسانند.